Drenthe Kiest over treinverbindingen: blijft Meppel een flessenhals?

Jeanine Hofsteenge en Stijn Steenhuis praten in Meppel over het spoor
© RTV Drenthe
Daar sta je dan op station Meppel. Op een druilerige maandagochtend. Een paar koude regendruppels vallen net tussen kraag en achterhoofd zo je nek in. Je kijkt omhoog en ziet een bordje met: Meppel-Zwolle +10 minuten.
Je sprokkelt al je geduld bij elkaar en zucht de frustratie weg. Maar weer wachten op de zoveelste Meppelse vertraging. Het station staat bekend als de flessenhals. Daar waar veel treinverkeer regelmatig vastloopt.

'Noorden is vergeten kindje'

"Het is heel vaak veel erger", verzucht een reiziger die vijf minuten extra moet wachten op de trein. De jongeman in kwestie lacht het wat weg, vijf minuten blijkt mee te vallen. "Het is heel vaak erger. Vooral in de spitstijd", vertelt hij.
Op het perron meer balende, maar vooral ook gelaten treinreizigers. De een noemt het noorden een vergeten kindje, als het gaat om aandacht vanuit Den Haag. De ander benadrukt de treinmisère in Meppel: "Als het hier misgaat, dan ben je het haasje."
Drenthe Kiest: Drenthe in de stemming
In het RTV Drenthe-programma Drenthe Kiest: Drenthe in de stemming peilen verslaggevers Jeanine Hofsteenge en Stijn Steenhuis in aanloop naar de verkiezingen op 22 november de stemming onder de Drenten.
Aan de hand van drie thema's die spelen in onze provincie gaan ze naar meerdere gemeenten om te kijken wat inwoners verwachten van politiek Den Haag.
De thema's zijn:
- De wolf
- Een goede treinverbinding met het noorden
- Voorzieningen in de regio

Wat is het probleem?

Bijna alle reizigers die met de trein richting het noorden willen, moeten langs station Meppel. En uiteraard geldt het ook andersom: vanuit het noorden moet je altijd via Meppel treinen richting Randstad.
Elke dag maken zo'n 75.000 reizigers gebruik van het spoor langs Meppel. Maar van Zwolle naar Meppel komen kan al een spannende onderneming zijn. Onderweg kom je langs veertien overwegen. Gaat er bij een van die overwegen iets fout, dan staat alles vast.
En ongevallen en storingen zijn er regelmatig. Bij elkaar opgeteld zorgen ze ervoor dat er zo'n negen uur per week geen treinen rijden of vertraagd zijn.

Groter station

Ook is de grootte van het station een probleem. Geld voor een vierde perron is toegezegd vanuit politiek Den Haag. Dit moet ervoor zorgen dat alle intercity's en stoptreinen een eigen aankomst- en vertrekperron krijgen.
Maar de 35 miljoen die tot nu nu is beloofd, is volgens deskundigen nog lang niet genoeg.
Zijn er andere oplossingen om het noorden beter bereikbaar te maken per trein? En hoe frustrerend is station Meppel voor studenten? Je ziet het in aflevering twee van Drenthe Kiest: Drenthe in de stemming:

Ondertussen op de markt in Emmen

Straks meer over de treinverbindingen. Eerst tijd voor de volgende vraag: Hoe is de stemming in Drenthe? Zitten provinciegenoten überhaupt een beetje te wachten op de verkiezingen Ons politiek verslaggeversduo van dienst parkeert de stembus op de markt in Emmen en peilt de stemkoorts.
Op de markt lopen er ook nog aardig wat zogenoemde zwevers rond. "Ik ben nog niet helemaal zeker. Ik weet wel dat ik de zorg belangrijk vind, daar werk ik in. En ook het klimaat, want mijn meisje moet ook in een mooie wereld kunnen opgroeien", noemt een vrouw terwijl ze knikt richting haar kind in wandelwagen.

'Zorgen over jeugd'

Een wat ouder echtpaar spreekt hun zorgen uit over de jeugd. En dan vooral over het toekomstperspectief. "Ik ben bang dat ze geen huis kunnen krijgen. Wij wonen mooi hoog en droog, maar zij nog lang niet."

Hebben de partijen wel iets te zeggen?

Politiek Den Haag heeft zeker wat te zeggen over het Nederlandse spoor. En er zijn ook zat ideeën voor het verbeteren ervan. Daarover straks meer.
Eerst antwoord op de vraag waarom het überhaupt belangrijk is om een goede spoorverbinding met het noorden te hebben.
"Het vergroot je dagelijkse leefomgeving, als je gemakkelijk met een goede verbinding ergens heen kan." Aan het woord is bijzonder hoogleraar Aleid Brouwer van de Rijksuniversiteit Groningen.
"Dus je kunt op grotere afstand werk zoeken of een opleiding volgen. Het heeft gewoon allerlei effecten op het dagelijks leven."

Rechtvaardigheid voor Drenthe

Volgens Brouwer gaat een goede treinverbinding niet per se over sneller van A naar B. Maar heeft het vooral te maken met de betrouwbaarheid. "Je weet nu van tevoren niet of je in de trein kunt blijven zitten, of dat je bijvoorbeeld met de bus moet."
Mocht Den Haag besluiten om flink wat miljoenen of miljarden in het noordelijke spoor te pompen, dan zal dat volgens Brouwer voor Drenthe voelen als rechtvaardigheid. "Iedereen zal denken: zo, dat werd al lang tijd. En als Drenthe beter bereikbaar is, betrouwbaarder qua spoor. Zal het ook betekenen dat mensen er kunnen blijven wonen."

Aansporing vanuit Den Haag

De frustratie onder veel reizigers is groot. Iedereen is het er ook wel over eens: er moet iets gebeuren aan de bereikbaarheid van het noorden. Ook de politieke partijen hebben daar zo hun ideeën over.
We legden ze in het KiesKompas de stelling voor: "De Rijksoverheid moet extra geld uittrekken om de spoorlijnen met het noorden van Nederland te verbeteren." Partijen kunnen kiezen voor helemaal mee eens, mee eens, neutraal, niet mee eens, helemaal niet mee eens of geen mening.
Wat blijkt? Alle partijen vinden dat er extra geld naar de noordelijke spoorlijnen moet. Helemaal mee eens zijn: D66, PvdD, BBB, BIJ1, SP, JA21, GroenLinks/PvdA, BVNL, CDA, ChristenUnie en Volt. Mee eens zijn: NSC, 50PLUS, VVD, FVD, PVV, SGP en DENK.

Maar hoe?

Dat klinkt fijn, dat alle partijen het eens zijn over extra geld. Maar er zit nogal wat verschil in hoe ze vinden dat het geld verdeeld moet worden. Een aantal partijen gaat specifiek in op de 'flessenhals' Meppel. Zoals D66, die zegt: "We maken een einde aan de storingen op het traject Meppel-Zwolle."
Uiteindelijk ziet politiek Den Haag drie opties voor een betere verbinding met het noorden: de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en dus de flessenhals bij Meppel.

Beste voor de Drent

"Ik denk dat je als Drent sowieso het meest hebt aan investeren in bestaand spoor", steekt RTV Drenthe-verslaggever Serge Vinkenvleugel van wal. Hij volgt namens de Drentse omroep al jarenlang de ontwikkelingen op en rondom het spoor.
Met het investeren in bestaand spoor doelt Vinkenvleugel op de situatie rondom het spoor in Meppel. "Ik zou zeggen: los eerst Meppel-Zwolle op. Maar maak daarna de hele spoorlijn sneller, dan kun je ook sneller richting Randstad."

Nedersaksenlijn

Ook wordt er al jarenlang gepraat over de Nedersaksenlijn. Een verbinding tussen Groningen en Almelo, om zo uiteindelijk ook richting Duitsland te kunnen.
"Daar zit je in Emmen bijvoorbeeld wel op te wachten", legt Vinkenvleugel uit. "Daar zou ik dan als tweede voor gaan. Kijk, in Midden-Drenthe hebben ze daar niet zoveel aan, maar voor de Veenkoloniën en Oost-Groningen is het zeker een aanwinst."

Lelylijn

Onderaan het voordelenlijstje staat wat Vinkenvleugel betreft de Lelylijn. Volgens hem een fantastische spoorlijn, maar een waar Drenthe niet veel aan heeft. "Behalve in de kop van Drenthe. Dus Zuidlaren, Vries of Roden."
De Lelylijn is het plan voor een stuk spoor tussen Groningen en Lelystad, waarop treinen tot wel 200 kilometer per uur kunnen.
Alle partijen hebben zo hun mening over het spoor richting het noorden
© RTV Drenthe

Stemkeuze

Terug naar het station in Meppel. Verslaggever Stijn Steenhuis heeft een afspraak met student Elise Barendregt. Hij moet even wachten, want - het mag geen verrassing zijn - ze heeft vertraging met de trein vanuit Leiden.
"Een kamer is gewoon heel duur. Dus daarom heb ik besloten om voorlopig heen en weer te reizen", legt ze uit wanneer ze uit de trein stapt.
"Vier van de zes keer is er wel iets van vertraging", blikt ze terug op haar afgelopen reisjaar. "Dus ja, ik moet regelmatig docenten mailen dat ik weer iets later ben."
Barendregt is er klaar mee, en hoopt dan ook dat er iets gaat veranderen. "Dus ja, ik heb wel gekeken naar wat diverse partijen zeggen over wat ze van plan zijn met het openbaar vervoer. Dus ik houd er zeker rekening mee bij het stemmen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.